Astra II 3 dr. htb Astra II 5 dr. htb Astra II 5 dr. htb Astra II 3 dr. htb Astra II 3 dr. htb Astra II Kombi

Powrót do spisu treści

Charakterystyka Astry II i wybrane parametry auta


Charakterystyka ogólna
Tabela: Porównanie wyników crash-testów Astry II i innych aut
Parametry silników montowanych w Astrze II



Charakterystyka ogólna

        Stworzenie Astry II pochłonęło prawie 1,6 miliarda marek niemieckich i blisko cztery lata prac projektowych, konstrukcyjnych oraz przygotowań. Efektem jest opracowanie zupełnie nowego auta. Astra I przejęła od swojego poprzednika, czyli Kadetta płytę podłogową i niektóre rozwiązania, natomiast Astra II jest autem zupełnie nowym w porównaniu z Astrą I.
        Większość osób, z którymi rozmawiałem na temat różnic między Astrą I i Astrą II pytała, o ile Astra II jest cięższa od swojej poprzedniczki dodając przy tym "pewnie dużo...". I tu pierwsza niespodzianka: w przypadku modeli o porównywalnym wyposażeniu oraz z takim samym silnikiem Astra II od Astry I może być nawet lżejsza! Różnica jest niewielka albo żadna, ale spójrzcie na sylwetki obu aut - Astra II sprawia wrażenie masywniejszej, cięższej i przede wszystkim solidniejszej. A po zapoznaniu się z parametrami 'dwójki' zdziwienie będzie jeszcze większe.
        Największą nowością w Astrze II jest w pełni ocynkowana blacha. Kto miał Kadett'a (miałem! też był fajny...), ten wie, dlaczego jego właściciele często bacznie się przyglądają krawędziom tylnych nadkoli. Rzadko (wcale?) trafia się Kadett, który tam nie rdzewiał... Astra II jest pierwszym seryjnie produkowanym modelem Opla, w którym stosuje się tak zwany pełen ocynk (warstwa jest nakładana elektrolitycznie). Dlatego na blachówę dają 12 lat gwarancji (perforacja).
        Wiele pracy włożyli projektanci Astry II w usztywnienie jej nadwozia oraz w zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu poróżujących przy jednoczesnej dbałości o zachowanie stosunkowo niskiej masy pojazdu oraz jak najniższego zużycia paliwa przez silniki spełniające ostre normy dotyczące ochrony środowiska. Efektem jest niemal dwukrotne zwiększenie sztywności nadwozia w porównaniu z poprzednim modelem. Do budowy elementów odpowiedzialnych za sztywność i odporność auta na odkształcenia zastosowano stal o podwyższonej wytrzymałości, użyto nowoczesnych blach o zmiennej grubości. Metalowy szkielet koła kierownicy wykonany jest ze stopu magnezu, a wspornik pedału sprzęgła z tworzywa sztucznego.
        Astra II w standardzie ma dwie poduszki powietrzne, jako opcja dostępne są poduszki boczne montowane w oparciach przednich foteli. Dodatkowo przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze pirotechniczne. Na tylnej kanapie Astra II ma seryjnie montowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a na oparciu kanapy znajdziemy trzy zagłówki. O systemach bezpieczeństwa w Astrze II można jeszcze wiele napisać, ale najwymowniejszy jest fakt następujący: tabela przedstawiająca wyniki crash-testów przeprowadzonych przez Euro-NCAP. I tu ciekawostka, zwróćcie uwagę na reklamy innych aut i skonfrontujcie ich treść z poniższą tabelą. Wskaźniki w niej to wyrażona w % szansa na przeżycie pasażerów jadących autem w przypadku kolizji.


Auto (rok produkcji) Zderzenia czołowe Zderzenia boczne Ocena sumaryczna
Audi A3 1.6 (1997) 56 % 89 % 74 %
Audi A4 1.8 (1997) 44 % 56 % 50 %
Audi A6 2.4 (1998) 56 % 78 % 68 %
Daewoo Lanos 1.4 SE (1998) 38 % 61 % 50 %
Fiat Punto S60 (1999) 69 % 89 % 76 %
Ford Mondeo 1.8 LX(1997) 31 % 67 % 50 %
Opel Astra II 1.6 (1999) 81 % 67 % 74 %
Renault Megane 1.6 RT (1999) 75 % 89 % 82 %
Saab 9-5 2.0 (1998) 81 % 100 % 91 %
Toyota Avensis 1.6 S (1998) 50 % 83 % 68 %
Volkswagen Golf 1.4 (1998) 63 % 83 % 74 %
Volvo S80 2.4 (2000) 69 % 100 % 85 %
Volvo S70 2.0 (1999) 44 % 100 % 74 %

        Oczywiście są to tylko wybrane przykłady - w miarę upływu czasu będę uzupełniał dane w tabeli.
Ale chyba już wiecie dlaczego nie kupiłem sobie Volvo S80? ;)

        Wracając do wątku głównego, należy stwierdzić, że Opel myśli wciąż o bezpieczeństwie i na dodatek myśli twórczo. Przykładem mogą być pedały gazu, hamulca oraz sprzęgła odpadające w przypadku zderzenia czołowego, chroniąc tym samym nogi kierowcy przed poważnymi obrażeniami. Jest to patent Opla. Wzmocnienia boczne drzwi to również element wart zaznaczenia, chociaż te akurat są standardem już od czasów Astry I.
        Do każdej wersji Astry II w standardzie otrzymujemy dwie poduszki powietrzne (w Niemczech dają chyba cztery...). Poduszka pasażera schowana jest w elegancki sposób, nie spotykany u konkurencji. Pasażerowi nie psuje widoku klapa z napisem "Airbag". Po prostu jest napis i ledwo widoczne wgłębienie w tapicerce. Jest ona nacięta przy pomocy lasera, a nacięcie to pęka w chwili napełniania się poduszki.
        Od wersji Comfort w górę w standardzie otrzymujemy czterokanałowy system ABS. Często podczas hamowania czuję jego działanie ("pulsuje" pedał hamulca) mimo, iż koła nie wpadają w poślizg. Znajomy szef (niestety już były...) serwisu Opla wyjaśnił mi, że tylne koła (hamulce bębnowe niestety) są mniej obciążone i układ wyrównuje siłę ich hamowania.
        Jedna z reklam Astry II mówi o jej doskonałym "trzymaniu" się drogi. Uwierzcie, że naprawdę trzyma się jej niczym przyspawana. Duża w tym zasługa tak zwanego zawieszenia dynamicznego bezpieczeństwa - DSA.
        Komfort? Proszę bardzo: na przykład w mojej wersji (1,6 16V Comfort) standardem jest sterowanie radioodtwarzaczem w kole kierownicy - naprawdę praktyczna rzecz, a przy okazji zwiększa bezpieczeństwo, ponieważ nie trzeba odrywać wzroku od tego, co się dzieje na drodze by manipulować radioodtwarzaczem. Do dyspozycji są przyciski do: zmiany odbieranej stacji na następną zaprogramowaną (w moim Car 400 jest ich sześć), poszukiwania następnej stacji "w dół", "w górę", przełączania odtwarzacz-radio, zwiększania głośności oraz zmniejszania głośności. Standard to sześć głośników: z przodu dwa szerokopasmowe + dwa wysokotonowe, z tyłu dwa szerokopasmowe. No i jeszcze jedna cenna rzecz: radioodtwarzacz w moim aucie reguluje automatycznie głośność wraz ze zmianami prędkości auta w taki sposób, że im szybciej auto się porusza tym głośniejszy jest dźwięk wydobywający się z głośników. Ta funkcja ma kilka ustawień (szybsze lub wolniejsze zmiany głośności), można ją również wyłączyć. Bardzo fajna rzecz, bo chociaż silnik mojej Astry do najbardziej hałaśliwych nie należy to nie muszę regulować głośności po każdym przyspieszeniu czy hamowaniu. Kto ma ten doceni...
        Kolejne nowatorskie rozwiązanie to elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. System działa - najkrócej to ujmując - tylko wówczas, gdy istnieje taka potrzeba. Przy wyższych prędkościach wyłączany jest zupełnie. W ten sposób silnik jest mniej obciążony niż ma to miejsce w klasycznych rozwiązaniach i w konsekwencji zużywa mniej paliwa. Charakterystyczny jest odgłos pracującego silniczka wyrównującego ciśnienie w układzie. W prasie spotkałem się z krytyką tego układu - ja jestem z niego zadowolony. Dodam jeszcze, że położenie koła kierownicy regulowane jest w dwóch płaszczyznach (w pionie i osiowo).
        Reflektory w Astrze II to po prostu bajka. Żarówki H7 i konstrukcja reflektorów dają rewelacyjny efekt. A po włączeniu tak zwanych długich świateł w nocy droga przed samochodem wygląda prawie, jak w dzień. W zależności od obciążenia auta możemy regulować ustawienie reflektorów kierując snop światła niżej lub wyżej (zakres regulacji od 0 do 3). A i tak wielu kierowców zwraca się do mnie z pretensjami, że pownieniem wyłączyć długie światła. Dopiero, gdy zobaczą różnicę między tym, co uważali za długie światła, a tym co rzeczywiście jest długimi światłami, wówczas ze zdziwieniem kręcą głową. Można mi zarzucić, że złośliwie ustawiam światła jak najwyżej. Ale nie jest to prawdą. Światła Astry II to nie ksenony, lecz podobnie, jak w przypadku tych drugich, patrząc przed siebie, a nie na światła Astry II kierowcy jadący z przeciwka nie są oślepiani. Dodam jeszcze, że Astra II oświetla sobie drogę podczas mijania z autami jadącymi z przeciwka żarówkami H7 o mocy 55W.

Początek strony


Parametry silników montowanych w Astrze II
Dane aktualne na dzień 2001.08.03

         Wielkim nieobecnym jest 2.0 DTI o mocy 100 KM, ale w sierpniu 2001 powinno nastąpić wprowadzenie tego silnika do oferty polskiego GM.

Oznaczenie silnika J.m. y17dit z12xe z16se z14xe z16xe z18se z22se
Liczba cylindrów szt. 4
Pojemność skokowa ccm 1 686 1 199 1 598 1 389 1 598 1 799 2 198
Moc KM 75 75 84 90 100 125 147
Max. moment obrotowy Nm/obr. 165/1800 110/4000 138/2600 125/4000 150/3600 170/3800 203/4000
Stopień sprężania - 18,4 9,2 9,6 10,5 10,5 10,5 10,8
Wtrysk paliwa - Bezpo-
średni
Wielopunktowy
Liczba zaworów szt. 16
Zużycie paliwa miasto
sedan i hatchback/kombi
l 6,1/6,2 8,0 10,0/10,3 9,8/10,0 10,0/10,2 10,9/11,0 11,5/12,2
Zużycie paliwa trasa
sedan i hatchback/kombi
l 4,0/4,1 5,2 5,8/6,1 5,7/6,1 5,9/6,2 6,0/6,2 6,5/7,0
Zużycie paliwa cykl mieszany
sedan i hatchback/kombi
l 4,8/4,9 6,2 7,2/7,5 7,2/7,4 7,4/7,7 7,8/8,0 8,5/9,0
Prędkość max.
sedan i hatchback/kombi
km/h 170/165 170 177/175 178/173 188/183 200/195 215/2
Przyspieszenie
0-100 km/h
sedan i hatchback/kombi
s 15,0/15,5 15,0 15,0/15,5 13,0/14,0 11,5/12,0 10,0/10,5 9,2/9,5
Oznaczenie silnika J.m. y17dit z12xe z16se z14xe z16xe z18se z22se
Tabela opracowana na podstawie cennika Opel Niedbała w Suchym Lesie,
instrukcji obsługi oraz książki "Sam naprawiam samochód - Opel Astra II",
której autorem jest H. R. Etzold (wydawnictwo WKŁ 2000).

Początek strony

Powrót do spisu treści

CZEKAM NA LISTY Z PROPOZYCJAMI, PYTANIAMI I PORADAMI. W MIARĘ MOŻLIWOŚCI WIĘKSZOŚĆ ZOSTANIE ZAMIESZCZONA, ZAPRASZAM!